Med åttitalet, i litteraturhistoriska sammanhang också kallat "det moderna genombrottet", menas 1880-talet. En galet spännande tid i svensk, och västerländsk, historia. Den moderna kapitalismens, storstädernas och därmed massa nya yrkens födelse. Så mycket som är det samhälle vi idag kallar modernt skapades kring den här tiden, och så klart under årtiondena innan och efter dess också. I just Sverige var det här också tiden efter den stora utvandringen, vilket ledde till att det blivit ett "kvinnoöverskott" i landet, eftersom det till störst del var män som åkte till Amerikat. Det här gjorde att alltfler kvinnor behövde sysselsätta sig utanför hemmet (say w00t?), vilket i sin tur ledde till en rad förändringar. År 1874 drevs till exempel en lag igenom som gav kvinnor, inom äktenskapet, rätten att äga egna pengar. Och med den bakgrunden ska jag komma till min poäng, att lyfta fram en åttitalist värd att minnas.

Jag har två anledningar att skriva det här inlägget, såhär 130 år efter Lefflers storhetstid:
1. Jag läste hennes pjäs Sanna Kvinnor i min kurs i veckan och tyckte den var fantastisk.
2. Strindbergsåret. Att denne man, som var aktiv under samma tid (och som jag förstått det inte mer populär i samtiden), ska få firas i all oändlighet, få sina pjäser spelade överallt och närsomhelst, kan jag tycka är något pissigt. Därför lyfter jag idag Leffler.
Kanske är du inte så sugen på 1880-tals dramatik eller litteratur, för det är ju inte alla idag. Själv behövde jag gå en kurs för att bli det. Men om du någonsin känner suget - läs Leffler.
Här är en länk till dramawebben.se - Där kan en läsa Sanna Kvinnor gratis.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar